-

Pawlo

Komentarze użytkownika

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

Cóż, Szkoci służyli również w polskiej armii, czy we Francji. Naród wędrowców.

Propozycja lorda Muskerry dotyczyła 5 tys. Irlandzkich żołnierzy plus ich rodziny, którzy mieli osiąść w okolicach Kijowa, Bracławia i Chernichowa. Dodatkowo, oferta dotyczyła również zaciągu Irlandczyków do regularnej armii. Z perspektywy Cromwella, który nie ufał Irlandczykom, wzmacnianie katolickiej monarchii katolickimi najemnikami raczej nie służyło oderwaniu RON od Watykanu, jeśli o tym myślał poważnie.

Choć Cromwell zapewne by się cieszył, gdyby to nastąpiło.

 

 

Pawlo
9 kwietnia 2024 16:04

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

A propos, wg. autora, w lutym 1655 Cromwell proponował przyjjęcie do siebie Irlandczyków, otrzymał odpowiedź, że Karol Gustavus chętnie na służbie u siebie widziałby szkockich najemników, a nie katolickich Irlandczyków. 

Pawlo
9 kwietnia 2024 14:49

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

Mam problemy z wklejeniem, niestety, we właściwy sposòb.

Irlandzka propozycja wyszła od lorda Muskerry, który miał autoryzację od Cromwella wysłania irlandzkich źołnierzy. 

Po podboju Irlandii przez Cromwella w 1650-51, irlandzka armia konfederacji została zdemobilizowana, jednak stanowili oni bombę z opòźnionym zapłonem. Mogli chwycić za broń przy lada okazji. Część z nich wywieziono na plantacje na Karaibach. Spora liczba z nich trafiła na kontynent, służąc głównie dla Hiszpanii. Ten kierunek został "spalony", gdyż Cromwelll z początkiem 1655 planowaľ wojnę z Hiszpanią. Rzeczpospolita to był alternatywny kierunek. Ostatecznie senat zamknął ten temat 19 czerwca 1655 r.,, argumentując, że Irlandczy osadnicy po czasie mogliby wy ...

Pawlo
9 kwietnia 2024 14:39

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

Ctrl/Cmd+V

https://drive.google.com/file/d/1n4VUMqN86m6LJJR2pkXuuxNC-DDfjPxE/view?usp=drivesdk

Pawlo
9 kwietnia 2024 00:29

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

https://drive.google.com/file/d/1n1TlectmFn5PezIXiSRb5YU3Jj2LpgRh/view?usp=drivesdk

Próba wklejenia linka z tekstem źròdłowym 

Pawlo
8 kwietnia 2024 23:57

@„Wyrwanie Królestwa Polskiego spod papieskiego poddaństwa, niczym odcięcie rogu od głowy bestii” (6 kwietnia 2024 08:26)

Niemnie,j krótko po tym, bo wiosną 1655 r. , rząd Cro.mwella zaproponował Rzeczpospolitej pomoc we wzmocnieniu wschodnich kresów, w postaci Irlandzkich żołnierzy-osadników. Irlandczcy weterani, katolicy, na miejscu byli niewygodni,  stąd pomysł wysłania ich do Polski.Ofertę odrzucono.

Pawlo
8 kwietnia 2024 13:48

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

Sorry, zdublowałem 

Pawlo
24 marca 2024 19:36

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

Zgadza się, ale jednocześnie pod tą zbiorczą nazwą nadaną przez Graków, kryła się pewien wspólny zbiór tradycji i artystycznejhhhh ekspresjii, a nawet organizacji plemiennej. Raczej było jakieś celtyckie jądro, które promieniowało na inne ludy. Brytyjskich Celtów, posługując się dalej tym nazewnictwem, dużo łączyło z Galią.

Czy Walia była fenicką kolonią ? Raczej zawierali układy handlowe.  Cgyba że mówimy o kolonii będącej np. placówką handlową Fenicjan, tak jak Wikigowie to robili, zakładając swoje placówki na Rusi czy wzdłuż bałtyckich wybrzeży. A Rzymianie prawdopodobnie dopłynęli do Szetlandów, z jakąś misją dyplomatyczną lub handlową. Widziałem mapki z miejscami rzymskich obozowisk w Szkocji, ale nigdy na Szet ...

Pawlo
24 marca 2024 19:36

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

Zgadza się, ale jednocześnie pod tą zbiorczą nazwą nadaną przez Graków, kryła się pewien wspólny zbiór tradycji i artystycznej ekspresjii, a nawet organizacji plemiennej. Raczej było jakieś celtyckie jądro, które promieniowało na inne ludy. Brytyjskich Celtów, posługując się dalej tym nazewnictwem, dużo łączyło z Galią.

Czy Walia była fenicką kolonią ? Raczej zawierali układy handlowe.  Cgyba że mówimy o kolonii będącej np. placówką handlową Fenicjan, tak jak Wikigowie to robili, zakładając swoje placówki na Rusi czy wzdłuż bałtyckich wybrzeży. A Rzymianie prawdopodobnie dopłynęli do Szetlandów, z jakąś misją dyplomatyczną lub handlową. Widziałem mapki z miejscami rzymskich obozowisk w Szkocji, ale nigdy na Szetland ...

Pawlo
24 marca 2024 16:44

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

Nie ma spójnej celtyckiej mitologii, oraz owszem , do Celtów podpinano zapewne ròżne ludu.  Zawruchę czsu przetrwali jprzecież tzw. atlantyccy Celtowie, co prawda znaleźli się na marginesie historii, jednak mitologia Celtòw Gaelickich jest bardzo spòjna.

W każdym razie sam fakt celtyckiego spadku jest wystarczający dla przeciętnego Walijczyka, by wiedzieć, że mieszkali na wyspie na długo przed potomkami Anglików.

Pawlo
24 marca 2024 12:59

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

To część szerszego zainteresowania światem celtyckim. Nawet na Islandii zaczynają przyznawaç, że celtycka kultura odegrała rolę w kształtowaniu się kolonii Wikingów na Islandii. 

Pawlo
23 marca 2024 15:18

@Wenedowie i Walia (20 marca 2024 17:57)

Jest promowame .... a gdzie jest promowane, tzn. gdzie można o tym przeczytać ?

Pawlo
21 marca 2024 22:07



@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

Fenomen Holandii też nie wziąľ się z nikąd, protestantyzm okazał się świetnym narzędziem przeciw absloutyzmowi Habsburgów. Niderlandy od średniowiecza rozwijały się dynamicznie i to właśnie tam rozwinął się Północny Renesans, dziéki kupieckim kontaktom z Północnymi Włochami. Jest zapewne tu analogia, kupieckie oligarchie w Niderlandach i włoskich republikach, w obu przypadkach rozwój nastąpił w efekcie opru miast przeciw władzy imperialnej. 

Zatem historia jest długa, co jak widzę obydwoje wiemy 

Pawlo
21 marca 2024 18:17

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

Z pana odpowiedzi wynika, że uważam Renesans za wytwór Orientu, nic takiego nie powiedziałem. Oczywiście, że był okres pre-Renesansu, a jego zapalnikiem były chociażby Krucjaty czy przepływ idei poprzez handel z Bizancjum.  

Pawlo
21 marca 2024 18:07

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

Bez dwóch zdań, zachodziła taka rewolucja, która była następstwem epoki renesansu, która z kolei była wynikiem zetknięcia się Europy z Islamem i generalnie Wschodem. Taka rewolucja dokonywała się stopniowo, a Protestantyzm był jej wynikiem, a nie odwrotnie

Pawlo
21 marca 2024 17:49

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

To wszystko zależy od kąta patrzwnia. Purutanie pomnażali swe dobra modląc się jednocześnie, byli przekonani, iż tego Stwórca od nich oczekuje. W czym tkwi mój brak zrozumienia ?

Pawlo
21 marca 2024 17:31

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

Holendrzy owszem, szukając kolejnych zysków działali bezpardonowo, co zrozumieli Anglicy, iż jedynym sposobem na rozwalenie monopolu handlowego Niderlandów było zwycięstwo militarne (na morzu). Jednak Holendrzy z całą pewnością nie byli "chempionami" Kalwinizmu, walczącymi o zdeprawowanie innych wyznań. W Niderlandach panowaľa umiarkowana tolerancja religijna, pozwalano nawet Katolikom praktykować o ile robili to w dyskrecji.

Podobnie też Wilhelm Orański - był oczywiście Kalwinem, jednak jego fanatyzm ogniskował się na po§więceniu sprawom wojny i pokonaniu osobistego wroga- Ludwika XIV.  Stąd też znalazľ wspólny język z innymi katolickimi potęgami - Austrią i Hiszpanią.

Pawlo
21 marca 2024 16:02


Strona 1 na 4.    Następna